2009. november 18., szerda
Feliratkozás:
Megjegyzések küldése (Atom)
Alkalmazkodni a szubjektumok tudnak, amelynek során a megváltozott külső állapotra egy belső állapotváltozással reagálnak. Az állapotokba ezért a szubjektum belép majd kilép, tehát az állapotok önmagukban nem tudnak alkalmazkodni, ezért változatlanok és változtathatatlanok. A neonihil egy állapot. Mint állapot nem alkalmazkodik és nem változik. Az ilyen állapotba került szubjektum a világ változásaihoz történő alkalmazkodásával kikerül a neonihil állapotból. A világ viszont folyamatosan változik, ami miatt a szubjektum örökké alkalmazkodni kényszerül, tehát neonihilista nem jöhet létre, így a neonihilizmus sem lehetséges.
Az neonihilt csak megérteni tudja a szubjektum amikor épp az állapotban van. Ez a blog pontosan erre a célra született.
Tudósokról írták:
VálaszTörlés„Most meghalsz, kedves barátom. És ez jó
neked…” – suttogja egy hang a lemez elején.
Majd kissé bizonytalan falsetto csendül fel,
az is a halálról énekel, összesen 13 másodpercig.
Aztán beindul a ritmusszekció:
Endrei Dávid, basszus és Jeli Gergely, dob.
Robbie Shakespeare és Sly Dunbar óta nem hallottam ilyen tökéletes együttmûködést dobos és basszusgitáros
között. Sodró erejû, masszív, tömör, megbízható alap-lüktetést adnak, boldog lehet a szólista, aki
ilyen erõs hang-falra támaszkodhat. Felsikolt drMáriás szaxofonja. Európa egyik legnagyobb
szaxofon-művésze játszik. Kezében beszél a hangszer, beszámol, elemez, értékel – búcsúlevelet és
kórbonctani jelentést hallok egyszerre. Végül maga a jó Doktor kezd kiabálni: „Basszál”, tanácsolja a
halott páciensnek. A tanácsot a biztonság kedvéért a lemez végén megismétli. drMáriás nem elandalítani
akarja hallgatóit, õ nem rock-himnuszokat, könnyen megjegyezhetõ pop-mantrákat ír, hanem posztmodern,
hányaveti, fókuszálatlan, népmesei gyökerû, mikro-realista irodalmat ültet a funkra, hogy elidegenítsen
bennünket a zenétõl is. Õ nem vacakol szójátékokkal, iróniával, nem igyekszik szellemes, humoros,
többértelmû lenni. Ismeri a közönségét. Nem a bagzó tömegeknek, nem is az impotens szellemi elitnek,
hanem a gépkorszak romjain tenyészõ véglényeknek játszik. Áttételek nélkül, direktben nyomja a reziduumot,
mint ahogy a pongyolás szomszédasszonyok locsognak a régi bérház leszakadásra készülõ
gangján. Olyan sommelier-hez hasonlítható, aki mûtrágyából erjesztett, kannás borral kínálja a drága
étterem vendégeit. Egyél, igyál, basszál, szarjál, ez az ars-poétikája. Nem megtölteni akarja a disco-t,
hanem kiüríteni, hogy a néptelen táncparketten konferenciázó õrzõ-védõk köpõversenyt rendezhessenek
a tükörgömbre.
A Tudósok összetéveszthetetlen stílusában minden számuk gyöngyszem, igazi kincs a gyökereihez hû
maradt zenekar rajongói számára. Ezek a gyökerek az 1980-as évekbe, a new wave jazz korszakába
nyúlnak vissza: az azóta globalizálódott East Village és SoHo galériáiba, James Chance és a DNA világába,
egyetlen, fontos különbséggel: a new wave kontrollált õrülete helyett a legsötétebb Balkán középpont
nélküli káoszát zúdítják ránk, ugyanazt az olajos merdét, amiben, amibõl vagyunk.