Ebbe akár bele is bukhat a Microsoft: Szakmai inkompetencia vagy szándékos szabotázs? A T-mobil peren gondolkodik.
A T-Mobil Amerikában forgalmaz egy T-Mobile Sidekick nevű okostelefont. A telefont a Danger nevű cég fejlesztette ki, a saját operációs rendszere fut rajta, amelynek neve DangerOS.
Az egész rendszer úgy működik, hogy minden adatot, alkalmazást, telefonszámot, emailt, sms-t egy központi szerverfarmon tárol, és onnan kérdezi le mobil internet segítségével amikor épp szükség van rá. Ennek számtalan előnye van: a fizikai telefon cseréje, tönkremenése, ellopása esetén is megmaradnak az adatok, illetve egy segédprogrammal könnyen - és kábel / bluetooth nélkül - le lehet menteni ezeket az adatokat a számítógépre. A szervereket a Danger Inc. üzemeltette, ahogyan a szükséges szoftvereket, valamint a mobil platformot is ő szállította. A szolgáltatás igen sikeresnek bizonyult, a tengerentúlon több millió előfizető használja.
A Microsofton belül két egymástól teljesen független csapat foglalkozott mobil platformok fejlesztésével: a Windows Mobile és a Zune fejlesztői. 2007-ben a Microsoft létrehozott egy harmadik csapatot is, amely a Pink fedőnevű project keretén belül teljes titokban elkezdett dolgozni egy telefonon, és egy ahhoz tartozó mobil platformon, hogy versenyképes tudjon maradni az iPhone, Android, webOS és Symbian által már alaposan felosztott piacon. Ez a csapat figyelt fel, és javasolta megvételre a Danger-t. Az akvizíció 2008 február 11.-én meg is történt. A Danger megvételével a Microsoft közvetlen üzleti kapcsolatba került a T-Mobillal, és át kellett vennie Sidekick üzemeltetését is.
A Pink project keretén belül temérdek vezetői hibát halmoztak fel a microsoft döntéshozói. Lényegében az összes szakembert elűzték a cégtől az irreális határidőkkel és életszerűtlen célkitűzésekkel. A témáról önállóan is sok cikk található az interneten. Két jó összefoglaló írás:
AppleInsider: Pink Danger leaks from Microsoft's Windows Phone
AppleInsider: Microsoft's Danger Sidekick data loss casts dark on cloud computing
A botrány-gyanús helyzet azzal kezdődött, hogy 2009. október 1.-én összeomlott a Sidekick szerverfarm. A mostani hírek szerint a problémát az háttértár ( storage area network - SAN ) sikertelen firmware frissítése okozta. A hiba hatására az összes T-Mobil Sidekick telefon használhatatlanná vált, azok ugyanis úgy lettek programozva, hogy szerver és internet mindig van, és ott az adatok biztonságban vannak, ráadásul az egyes alkalmazások futtatásához is igényli a rendszer a szervert. Ez annyira súlyos probléma, hogy ilyenkor a készülék használhatatlan, ugyanis a telefon funkció is alkalmazásnak számít az okostelefonon, és mivel alkalmazást indítani szerver nélkül nem lehet, tehát telefonálni sem.
2009. október 8.-án - tehát egy egész héttel később - az alkalmazások újra futtathatóvá váltak. A személyes adatokat viszont nem tudták visszaállítani, azok teljesen elvesztek. Mivel a Sidekick telefonok minden adatot a szerveren tároltak, ezért gyakorlatilag több millió felhasználó elveszítette a telefonszámait, levelezését, e-mailjeiket, naptárukat: mindent.
Mi okozhatta az ilyen durva adatveszteséget? A háttértár - SAN - több szerverrel biztosított, magas rendelkezésre-állású, többszörösen redundás adattár. Atomtámadás ellen persze nem véd, de fizikai sérülés - egyenlőre úgy tudni - nem történt.. Ha a Microsoft mérnökei valóban szoftvert frissítettek ezen a gépen, akkor hogyhogy nem mentettek le először mindent? Ezzel még a legbutább felhasználók is tisztában vannak.
A legfrissebb hírek szerint azonban szándékos szabotázs történt, amely során egyfajta szoftveres időzített bombát hoztak működésbe, amely letörölte a mentéseket, majd összerombolta a háttértárat, végül újraformázta az összes szervert, hogy saját nyomait eltüntesse. Hogy történhet ilyen egy Microsoft méretű cégnél? És utána miért tart egy hétig visszaállítani a szervereket?
Ez utóbbira a választ az adhatja meg, hogy már minden hozzáértő ex Danger-es kolléga elment a cégtől, és csak félig vagy alig hozzáértő emberek állították helyre a rendszert - ahogy tudták.
A probléma azonban az, hogy a felhasználók felé a T-Mobil saját márkájaként árulja a Sidekick-et, tehát a felhasználók idáig nem is tudták, hogy az adataik a Microsoftnál tárolódnak. Ebből adódóan az adataik elvesztéséért egyértelműen a T-Mobilt vonják felelősségre.
A T-Mobil és a Microsoft között lévő üzemeltetési szerződésben a szolgáltatás kimaradását percekben mérik, és súlyos kötbérrel bűntetik. A több mint 1 hetes kimaradás, illetve a felhasználók összes személyes adatainak elvesztése nagyon súlyos szerződésszegésnek számít, ráadásul mindezért az ügyfelek a T-Mobil-t hibáztatják.
A T-Mobil ezek miatt peren gondolkodik a Microsoft ellen. Egy ilyen perből a szoftveróriás nem fog egykönnyen kikerülni, nem beszélve arról, hogy jelenleg több síkon is nagyon komoly problémákkal kell szembenézniük:
- A Windows 7 - bár jónak ígérkezik - nem élvez fele akkora érdeklődést sem, mint a konkurens technológiák. A vállatok java része nagyon érdeklődik - vagy már el is kezdett áttérni - ingyenes megoldásokra: Redhat, Ubuntu.
- A Mobil platformról lényegében kiszorulnak. Nem tudnak az Android ingyenességével, a Symbian elterjedtségével és az iPhone felhasználóknál aratott sikerével versenyezni. Mindezt súlyosbítja, hogy nincsen a Microsoftnak egy kialakított üzleti stratégiája: még házon belül sem tudott egységes rendszert és fejlesztői környezetet létrehozni.
- A Microsoft megbízhatósága nagyságrendekkel csökkent. Annó a HotMail és a WebTV átvétele után is komoly szolgáltatáskiesések voltak, de ennyire súlyos incidens még nem történt - talán a történelem során soha. Mindehhez adalék, hogy többek között a Google és az Amazon is kínál szerverfarmokat bérhasználatra, tehát a Microsoftnak szinte lehetetlen lesz bármilyen kritikus fontosságú projectet megnyernie.
- A "Zune HD már akkor elavult, amikor megjelent" - áll több kütyü-kritikában. A zenelejátszók piacának negyedik helyén csupán 1.1%-ot birtokol. (Első az Apple (iphone nélkül) 73%-al, második az "Egyéb gyártók (1%-nál kissebb részesedéssel)" összesen 18%-al, harmadik a Sandisk 7.2%-al), Ráadásul a Zune HD felé a potenciális vásárlók kevesebb, mint 1%-a érdeklődik.
- Az tavalyi EU döntés értelmében az EU területén belül értékesített windows rendszerekbe bele kell tenni a többi böngésző telepítőjét is, (nem csak az IE-t), és elő induláskor meg kell kérdezni a felhasználót, hogy mely böngészőt kívánja használni. A világviszonylatban még mindig 65%-ban használt böngésző csupán 8%-ban kompatibilis a HTML 4.1-es szabvánnyal, és kb. 1%-ban a HTML 5.0-val. A második helyezett Firefox világviszonlyatban már 24%-on áll, és növekvő ütemben terjed. Elemzők szerint a megjelenő új webes szolgáltatások egyre csökkenő mértékben támogatják a Microsoft böngészőjét, és egyre növekvő mértékben használják ki az szabványok adta lehetőségeket. A Microsoft tehát jelenleg folyamatosan veszíti el a piaci részesedését.
Egy ilyen gazdasági helyzetben egy T-Mobil per alaposan kikezdené a társasság forrásait, és tovább rombolná az amúgysem szép renoméját. Kaján mosollyal az arcunkon izgalommal várjuk a következő hónapok eseményeit.
A kiinduló forrásként szolgáló angol cikk itt olvasható.
2009. október 13., kedd
IT Rovat: A Microsoft elveszítette több millió felhasználó személyes adatait.
Feliratkozás:
Megjegyzések küldése (Atom)
Microsoft = NEM MENŐ
VálaszTörlésKit érdekel mi a "menő"...
VálaszTörlésFeltételezem, hogy már minden tájékozott olvasónk régóta ismeri ezt a blogot: http://index.hu/velemeny/menonemmeno/
VálaszTörlésViccet nem érteni, és hülyeségeket kommentelni = NEM MENŐ